כריתת דיסק בשיטה זעיר פולשנית

טכנולוגיה חדשנית לכריתת דיסק מסירה את הלחץ המכאני המופעל על העצב ומסייעת להקלה בכאב. הניתוח שמבוצע בגישה זעיר-פולשנית תחת הרדמה מלאה או תחת הרדמת סדציה לבחירת המטופל מאפשר דיוק רב בעת פעולות הכריתה והצריבה של הדיסק תוך שמירה על הרקמות המקיפות את האזור.

ניתוח פריצת דיסק – דיסקטומיה

ניתוח פריצת דיסק

ניתוח פריצת דיסק מוצע לסובלים מפריצת דיסק בעמוד השדרה, אשר גורמת לכאבים כרוניים המלווים בתופעות נוירולוגיות: הפרעות בתחושה או חולשת שרירים

טיפולים לפריצת דיסק נעים בין טיפול שמרני להליכים כירורגיים. הטיפול תלוי בדרך כלל ברמת אי הנוחות והכאב שהמטופל חווה ובאיזה מרחק הדיסק פרץ ממקומו

ניתוח זעיר פולשני לפריצת דיסק

ההכנות לקראת ניתוח לכריתת דיסק (דיסקטומיה) בגישה זעיר-פולשנית.

ההכנות לקראת ניתוח לכריתת דיסק בגישה זעיר-פולשנית כוללות: בדיקות רפואיות, הכנות לקראת ההרדמה ותכנון רפואי למהלך הניתוח.

בדיקות רפואיות – לרבות בדיקת אורתופד מומחה, בדיקת ההיסטוריה הרפואית ותיקו הרפואי של המטופל. לעיתים נדרש יהיה לבצע בדיקות הדמיה נוספות, MRI או סי.טי לצורך תכנון הניתוח בגישה המדויקת ביותר.

הכנות להרדמה – ניתוחי דיסקטומיה בגישה זעיר-פולשנית מבוצעים תחת הרדמת טשטוש או תחת הרדמה כללית, מטופלים שבחרו בהרדמה כללית, ייפגשו עם רופא המרדים לצורך הערכת הניתוח ולקבלת הסברים מקיפים אודות התהליך.

התכנון הרפואי בגישה זעיר-פולשנית – שימוש במערכות רובוטיקה וניווט מתקדמות לצורך תכנון מקדים ותלת-ממדי של מהלך הניתוח, מאפשרות לדייק את הפעולה הניתוחית באופן משמעותי ולמזער את הסיכון לפגיעה ברקמות הסמוכות לאזור.

מהלך הניתוח

טכנולוגיה חדשנית לכריתת דיסק בשיטה זעיר פולשנית הנעשית בהרדמה עם טישטוש (או הרדמה מלאה אם המטופל בוחר) ובחדר שיקוף (אנגיוגרפיה). בטכנולוגיה זו מוחדרת מחט לדיסק הפרוץ ועליה מולבשת תעלת עבודה שקוטרה המקסימלי הינו 4 מ"מ. דרך מפתח זה מבוצעת כריתה של החלק שפרץ ולוחץ על העצב וע"י הסרת הלחץ המכאני על העצב קיימת הקלה בכאב. דרך אותה תעלה ניתן גם להכניס מכשיר הצורב את השארית של הדיסק כפי שמשתמשים בניתוח בו פותחים את הגב.

ניתן לדייק באופן משמעותי את הפעולה ע"י שימוש בטכנולוגיות של תיכנון מקדים תלת מימדי המתכנן את המחט בדיוק למקום הנכון כפי שמבוצע בניתוחים שונים מונחים ע"י מערכות רובוטיקה וניווט. בסיום הפעולה, החולה מועבר לחדר התאוששות ולאחר כשעה משוחרר לביתו. לניתוח זה הנעשה בשיטה הזעיר פולשנית יתרונות רבים: המטופל כמעט ואינו סובל מכאבים, הצלקת ברקמות לאחר הניתוח זעירה והחזרה לשגרה ולפעילות יום יומית מהירה וקלה. כמו כן, המטופל מצוי בסיכון קטן לפגיעה בתעלת העצבים המרכזית, לזיהומים ולהידבקויות.

הניתוח מבוצע באמצעות מחט דקיקה המוחדרת אל הדיסק הפרוץ, במטרה ליצור פתח גישה לניתוק חלקי הדיסק שנפרץ ולצריבת שאריותיו. במהלך הניתוח הרופא נעזר באמצעי הדמיה לצורך זיהוי החוליות המנותחת ומחדיר את המחט בהתאם לתכנון הראשוני הקדם-ניתוחי שבוצע באמצעות הרובוטיקה המתקדמת. בשלב הבא המנתח מכניס אל תוך הפתח הקטן את תעלת העבודה, כלי זעיר בקוטר מרבי של ארבעה מילימטרים, במטרה לכרות את החלק שפרץ ויצר לחץ על העצב. כלי זה אף ישמש את המנתח לצורך הכנסת המכשיר המיועד לצריבת שארית הדיסק שפרץ. משך הניתוח נקבע בהתאם למורכבות המקרה ולרוב נמשך כשעה.

סיבוכים אפשריים כתוצאה מהמהלך הניתוחי ומההרדמה

ניתוחי כריתת דיסק, בפרט אלו הנעשים בגישה זעיר-פולשנית, נחשבים לבטוחים מאוד, עם זאת המטופל מצוי בסיכון קטן לפגיעה בתעלת העצבים המרכזית, לזיהומים ולהידבקויות

תהליך ההחלמה לאחר ניתוחי דיסקוטומיה בגישה זעיר-פולשנית.

ניתוח כריתת דיסק בגישה זעיר-פולשנית מבוצע במסגרת אשפוז יום. לאחר מנוחה של מספר שעות המטופל יוכל לשוב לביתו בתמיכת מלווה. עד לתקופה של שבוע לאחר הניתוח יש להימנע מתנועת כיפוף הגב, ומומלץ לא לשאת משאות כבדים. לעיתים נדרש יהיה להיעזר באביזר שיקומי כמו חגורת גב. כעבור פרק שבוע ממועד הניתוח ניתן לשוב לשגרת פעילות סדירה. כאבים שמופיעים לאחר הניתוח מטופלים בדרך כלל באמצעות משככי כאבים ועוצמתם שוככת לאחר פרק זמן.

מיהי אוכלוסיית היעד לניתוחי דיסקטומיה בגישה זעיר-פולשנית?

מטופלים אשר סובלים מפריצת דיסק, שגורמת לכאבים, לחולשה ולאובדן תחושה בגפיים, ומיצו את כלל הטיפולים השמרניים לרבות נטילת תרופות לשיכוך כאבים, נטילת תרופות נוגדות דלקת וטיפולי פיזיותרפיה – הם המועמדים הטבעיים לטיפול הניתוחי. כיום, ברוב המקרים, ניתן לבצע ניתוחי כריתת דיסק בגישה זעיר-פולשנית שזוכה ליתרונות רבים: במהלך הניתוח המטופל אינו סובל מכאבים, הצלקת הנותרת ברקמות זעירה בגודלה וניתן לשוב לשגרה במהרה. במקרים בודדים נדרש יהיה לנתח בגישה הפתוחה וזאת בהתאם לשיקולו של הרופא המנתח.

פרופסור שי שבת הוא מומחה לכירורגיה אורטופדית, אשר צבר ניסיון קליני ומחקרי רב בניתוחי עמוד שדרה בגישה זעיר-פולשנית, ובעבודה עם מערכות ניווט רובוטיות המדייקות את המהלך הניתוחי ואת תוצאותיו.

לבחינת התאמה לניתוחי כריתת דיסק בשיטה זעיר פולשנית ולקבלת פרטים נוספים צרו קשר.