שאיבת דיסק

מזה מספר שנים קיימות ברפואה פרוצדורות מינימליסטיות לטיפול בדיסק הפגוע (לדוגמה בפריצת דיסק) הגורם לכאבים עצביים. פרוצדורות אלו נעשות בהרדמה מקומית בחדר שיקוף וכוללות צריבת דיסק, שאיבת דיסק וחימום הדיסק. המטרה בפרוצדורות אלו היא להוריד את הלחץ הגדול הנצבר בחלק מהמקרים בדיסק החולה. הורדת הלחץ גורמת לירידה בקולטני הכאב ולירידה בגרוי השורשים העצביים. פעולות אלו אורכות, בדרך כלל, דקות ספורות והחולה משתחרר באותו היום לביתו. הטיפול מתאים לחולים רבים, בגילאים שונים, בהתאם לאבחנה ולתוצאות בדיקות ההדמיה. אחוזי ההצלחה בטיפולים אלו הינם כ- 70%.

ניתוח פריצת דיסק

ניתוח פריצת דיסק מוצע לסובלים מפריצת דיסק בעמוד השדרה, אשר גורמת לכאבים כרוניים המלווים בתופעות נוירולוגיות: הפרעות בתחושה או חולשת שרירים

טיפולים לפריצת דיסק נעים בין טיפול שמרני להליכים כירורגיים. הטיפול תלוי בדרך כלל ברמת אי הנוחות והכאב שהמטופל חווה ובאיזה מרחק הדיסק פרץ ממקומו

תהליך הניתוח

לאחר מתן אלחוש מקומי של העור, המנתח מבצע חתך גבי קטן של כ-1-3 ס"מ מעל האזור המתאים בעמוד השדרה. בהמשך, בהנחיית שיקוף רנטגן, מוחדרת מחט דקה אל בין החוליות, ואל תוך טבעת הדיסק.

לאחר שווידא שנמצא במיקום הנכון, המנתח יסיר את תוכן הדיסק הבולט ע"י מספר טכניקות אפשריות: שאיבת תוכן הדיסק באמצעות המחט, כריתת חלק הדיסק הבולט או המסת הדיסק באמצעות אבלציית לייזר.

כאשר מוסר הלחץ העצבי מוציאים את המחט ותופרים את החתך.

משך הזמן של ניתוח פריצת דיסק הוא כשעה

הליך שאיבת דיסק בגישה זעיר-פולשנית.

מזה מספר שנים שניתן לטפל בדיסק פגוע הגורם לכאבים עצביים, לדלקת ואף לפגיעה עצבית (כמו בפריצת דיסק) באמצעות הליך שאיבת דיסק שנעשה בגישה זעיר פולשנית. הליך זה מקל על כאבי צוואר וכאבי גב המקרינים אל הגפיים ונעשה בדרך כלל במסגרת אשפוז יום, שלאחריו המטופל משוחרר לביתו. שיעור ההצלחה בהליך שאיבת דיסק עומד על כ-70%.

ההכנות לשאיבת דיסק בהליך ניתוחי בגישה זעיר-פולשנית.

השלב המקדים לניתוח כולל תכנון ניתוחי מקדים והכנה לקראת ההרדמה. התכנון המקדים מבוסס על תוצאות בדיקות ההדמיה לעמוד השדרה ולחוט השדרה וכולל בחינת הגישה הניתוחית והחלטה על מיקום החתך הניתוחי. ההכנה לקראת ההרדמה כוללת פגישה על הרופא המרדים.

מהלך הניתוח

מטרת הליך שאיבת דיסק היא להפחית את הלחץ הגדול הנצבר בחלק מהמקרים בדיסק החולה ולהביא לירידה בקולטני הכאב ובגירוי השורשים העצביים. פעולה זו שנעשית תחת הרדמה מקומית בחדר שיקוף רנטגן, כוללת צריבה, שאיבה וחימום של הדיסק הלוחץ באמצעות כלים זעירים או באמצעות לייזר. בשונה מניתוח המבוצע בשיטה הפתוחה, בשיטה הזעיר-פולשנית מתבצעים בעור חתכים זעירים בלבד. משך הניתוח כשעה והוא נעשה תחת הרדמת טשטוש והרדמה מקומית, כך שהמטופל לא חש בכאב.

סיבוכים אפשריים כתוצאה מהליך שאיבת דיסק בגישה זעיר-פולשנית.

הליך שאיבת הדיסק נועד להקל על הנימול, על כאבי הגב ועל כאבי הידיים והרגליים. לעיתים רחוקות עלול להתפתח זיהום מקומי קצר טווח, דימום או קריש דם. כמו כן ייתכן וכאב יורגש בעוצמה מסוימת גם לאחר הניתוח. נוסף על כך בטווח הארוך קיים סיכון להופעה מחודשת של תסמיני הכאב בעקבות לחץ הצלקת על האזור המנותח או עקב פגיעה חדשה בדיסק אחר (ללא קשר לניתוח שבוצע).

ההחלמה לאחר שאיבת דיסק.

לאחר מנוחה של מספר שעות המטופל ישוחרר לביתו. ניתן יהיה לשוב לפעילות מלאה, לאחר מספר ימים או מספר שבועות, בהתאם לשיקולו של הרופא. בימים שלאחר הניתוח מומלץ להימנע מהרמת משאות כבדים ומביצוע פעילות גופנית עצימה.

מי הם המועמדים לניתוח שאיבת דיסק?

הליך שאיבת דיסק מיועד לאלו סובלים מכאבי גב או מכאבי צוואר, אשר מיצו את כלל אפשרויות הטיפול השמרניות. ההחלטה לביצוע ההליך נעשית בהתאם לאבחנת רופא מומחה לכירורגיה אורתופדית ובהתאם לתוצאות בדיקות ההדמיה.

פרופסור שי שבת הוא רופא מומחה לכירורגיה אורתופדית, רופא בכיר לעמוד שדרה, בבית חולים מאיר כפר סבא, רופא בכיר במרכז גב ועמוד שדרה בהרצליה מדיקל סנטר וראש החוג לאורתופדיה באוניברסיטת תל אביב. בעברו התמקצע בניתוחי עמוד שדרה זעיר פולשניים עם פתיחות מזעריות המאפשרות ריפוי מהיר יותר, ופרסם כ- 150 מאמרים חדשניים בתחום הכירורגיה האורתופדית ועמוד השדרה. נוסף על כך הוא עורך טור  העוסק בעמוד שידרה בירחון: Journal of Orthopedic and Surgery Research.

לבחינת התאמה להליך שאיבת דיסק ולקבלת פרטים נוספים צרו קשר.