היצרות תעלת עמוד השדרה – ניתוח זעיר פולשני

לאחרונה פותחה טכניקה המאפשרת לשחרר מעט את הלחץ בתעלת השדרה. זאת, באמצעות משתל המוחדר לאזור השדרה, שנפתח כאשר הוא ממוקם בין הזיזים האחוריים של החוליות, ובכך מרפה את הלחץ. הליך זה מבוצע תוך דקות ספורות, בחתך קטן, בהרדמה מקומית ובחדר שיקוף. רוב החולים משתחררים לביתם עוד באותו יום.

צפו בכתבה: ניתוח הגב החדשני שמאפשר למטופל ללכת הביתה דקות אחרי הניתוח

רבקה סבלה 5 שנים מכאבים בגב – פרופ' שבת החזיר לה את איכות החיים. לאחרונה נכנסה לישראל טכנולוגיה שמאפשרת לעבור תהליך בניתוח זעיר פולשני באורך של כעשרים דקות. כאשר המטופלים משתחררים באותו היום.

איך זה בדיוק עובד? למי זה מתאים? כל הפרטים בכתבה הבאה שלפניכם

רבקה קקון, מטופלת שסבלה מכאבי גב, מספרת: "אני משנת 2016 רודפת אחרי פתרון. סבלתי מכאבי גב לאורך כל היום: בישיבה, בהליכה ואף בעמידה של 2 – 3 דקות. אחרי הניתוח אין כאבים, אין כלום. לפני הניתוח התקשיתי לקום מהכיסא והנה עכשיו אני כבר בחוץ"

ספינל סטנוזיס – Spinal Stenosis

היצרות תעלת השדרה (spinal stenosis) היא מחלה שבה המרווח בין חוליות העצם מוצר, לרוב כתוצאה מתהליכים ניוונים, כלומר זו לרוב זו מחלה של הגיל המבוגר

אנשים רבים בקרב בני העשור השישי והשביעי לחייהם סובלים מכאבי גב בלתי-פוסקים, שנובעים מהיצרות עמוד השדרה ומפריעים לשגרת החיים היום יומית. ניתוח חדשני בגישה זעיר-פולשנית (ספינל סטנוזיס או ניתוח למינקטומיה) מאפשר לרווח את המרווח בין חוליות השדרה וכך להרפות מהלחץ המביא לכאב.

מהו הטיפול השמרני למחלת היצרות תעלות השדרה?

הטיפול השמרני כולל תרגילי פיזיותרפיה, מתן תרופות, טיפולים ברפואה משלמים, הזרקות אפידורליות וזריקות לתעלות עמוד השדרה – שנמצאו יעילות לפרק זמן קצר. אם הטיפול השמרני אינו מביא להטבה, ראוי לשקול טיפול ניתוחי.

מהו הטיפול הניתוחי בגישה זעיר-פולשנית להיצרות תעלת עמוד השדרה?

ניתוחי עמוד שדרה זעיר-פולשניים נעשים בשיטה המאפשרת לשחרר במעט את הלחץ בתעלת עמוד השדרה באמצעות הכנסת משתל ומיקומו בין הזיזים האחוריים של החוליות, כאשר המשתל נפתח, פוחת הלחץ המופעל על האזור. הגישה הניתוחית החדשנית ממזערת את היקף הפתיחה ואת החשיפה לשרירים ולרצועות, כך שמתאפשר ריפוי מהיר יותר ביחס לניתוחי עמוד שדרה הנעשים בגישה הקלאסית

טשטוש עמוק ושחרור המטופל לביתו עוד ביום הניתוח.

בשונה מניתוחים המצריכים פתיחה רחבה של עמוד השדרה, ניתוחי עמוד השדרה זעיר פולשניים נעשים תחת טשטוש עמוק. ניתוחים אלו קצרי מועד ונמשכים בין רבע שעה ל-20 דקות. לאחר שהמטופל מתעורר, מניע את רגליו ומתכבד בארוחה קלה הוא משוחרר לביתו.

הטכנולוגיה העומדת מאחורי הגישה הניתוחית החדשנית.

חדר הניתוח מאובזר במערכת רובוטית וניווט מתקדמת ובמסכים המציגים את הדמיית עמוד השדרה ברזולוציה גבוהה. בדרך זו המנתח צופה בעמוד השדרה על מאפייניו השונים וממקם את המשתל בדיוק מיטבי, תוך ביצוע חיתוך מזערי המאפשר לשמור על הרקמות הסובבות את האזור המנותח. בחדר הניתוח שוהים פרופסור שי שבת, רופא מרדים המתמחה בהרדמות תחת טשטוש עמוק, טכנאי מוסמך המפעיל את ציוד השיקוף וכן אחים ואחיות אשר הוסכמו ללוות ניתוחים אלו.

האם ניתוח בגישה זעיר פולשנית מחליף ניתוח פתוח בהרדמה כללית?

בהחלט, הניתוח לטיפול בהיצרות תעלות השדרה בגישה זעיר-פולשנית מחליף את הניתוח שנעשה עד כה בגישה פתוחה ותחת הרדמה כללית. ניתוח זה בטוח מאוד, מבטל את הסיכונים האפשריים לפגיעה במעטפת תעלת השדרה ושורשיה. גם מהיבט ההחלמה, ומאפשר החלמה מהירה. כמו כן, בשונה מניתוחי עמוד שדרה המבוצעים בגישה הפתוחה ומצריכים כשני ימי אשפוז ולאחרים תקופה של חודש נוסף להחלמת המטופל בביתו, ניתוחים זעיר פולשניים לטיפול בהיצרות עמוד השדרה מקצרים את משך זמן ההחלמה ומאפשרים למטופל לשוב לפעילות מלאה לאחר יומיים בלבד.

מיהי אוכלוסיית היעד המתאימה לניתוחים זעיר פולשניים לטיפול בהיצרות תעלת עמוד השדרה?

אנשים בגילאי 50 ומעלה הסובלים מכאבים בעת מנוחה ובעת מאמץ קל כמו הליכה ועמידה קצרת מועד, אשר מיצו את הטיפולים השמרניים הם המועמדים לניתוח זה. הפתרון הניתוחי נותן מענה למצב זה בטווח הארוך ומאפשר תוך פרק זמן קצר להרבות שוב בתנועה ללא הכאבים הנלווים.

למינקטומיה (Laminectomy and laminotomy)

היצרות תעלת עמוד השדרה: ניתוח למינקטומיה מותנית

למינקטומיה, כריתת קשת חוליה, בין אם מלאה (Laminectomy) או חלקית (Laminotomy) הוא סוג של ניתוח המבוצע כדי להקל לחץ המופעל על חוט השדרה ו\או שורשי עצב שדרתיים, על ידי הסרת כל או חלק מקשת החוליה.

ניתוח לכריתת קשת החוליה לטיפול בהיצרות תעלת עמוד השדרה (למינקטומיה – laminectomy) הוא ניתוח עמוד שדרה, בו קשת החוליה (הלמינה – lamina), נחתכת ומוסרת וכמו כן מסולקים זיזי עצם ורקמה רכה עודפת הממלאת את חלל התעלה השדרתית, דבר שמשחרר את הלחץ מעל חוט השדרה והשורשים היוצאים ממנו ומחזיר את הפעילות לתקנה.

ניתן לבצע ניתוח זה גם בגישה זעיר- פולשנית במקום בניתוח פתוח המסב פחות כאב ופחות סיבוכים לחולה ביחס לניתוח הפתוח.

לפרטים נוספים על ניתוח להיצרות עמוד השדרה בגישה זעיר-פולשנית, צרו קשר.